Copyright

Wszelkie materiały (w szczególności teksty, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone na niniejszej stronie chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. 
 
 
 
 
 

 

Grudzień 2023 r.

W listopadzie i grudniu Małgorzata Szymczyk-Karnasiewicz była odpowiedzialna za realizację sesji fotograficznych w projekcie „Ubrania w Hucie”, który realizowała Fundacja Kultura i Miejsce. W ramach zadania powstał przewodnik z myślą o tych mieszkańcach i mieszkankach XVIII Dzielnicy Nowa Huta, którzy wolą ubrania wymienić/szyć/przerabiać niż kupować i widzą swoją szafę w kontekście planety.

Link do przewodnika i więcej informacji o projekcie znajdziecie na stronie: https://tinyurl.com/4md5znae
 

Projekt został realizowany przez Fundację Kultura i Miejsce w ramach Małych Grantów z Referatu ds. Rewitalizacji w Krakowie.
Wszystkie osoby wyraziły zgodę na publikację wizerunku oraz podanie imion i nazwisk na potrzeby publikacji na profilu Ubrania w Hucie oraz w przewodniku o tej samej nazwie.


 

 

 

 

 

 

 
Wrzesień 2023 r.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Zdjęcia dzięki uprzejmości autorki Aleksandry Nerć.
 
21 września br. Jerzy Karnasiewicz poprowadził inscenizowany (z udziałem rekwizytów) wykład na temat historii wykonania swojego nasłynniejszego zdjęcia po nieudanej próbie wysadzenia pomnika Lenina w kwietniu 1978 r.  Słuchaczami i słuchaczkami byli uczniowie i uczennice Zespołu Szkół Poligraficzno-Medialnych im. Z. Klemensiewicza w Krakowie pod opieką nauczycielki fotografii analogowej i obróbki cyfrowej zdjęć p. Katarzyny Laskus-Stwory. Miejscem wykładu była odnowiona przestrzeń w alei Róż, która odzyskała dawny układ zieleni dzięki zwycięskiemu projektowi w Budżecie Obywatelskim Miasta Krakowa w 2019 r. "Aleja Róż na nowo".
 
 
 
 
Sierpień 2020 r.
 
 
Pięć odcinków wspomnień inż. architekta Bolesława Tatarynowicza, ułana ochotnika z 15 sierpnia 1920 r., ucznia prestiżowej szkoły technicznej w Wilnie, architekta powiatu wileńsko-trockiego, repatrianta, budowniczego i nauczyciela w liceum w Elblągu, budowniczego Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, budowniczego Nowej Huty, wielkiego pasjonata wędkarstwa. Rękopis, który odczytałem i zapisałem pochodzi z archiwum Barbary Tatarynowicz, nagranie lektorskie wykonał Piotr Piecha, materiał zrealizował i zmontował Krzysztof Ridan.
 
Odcinek pierwszy https://tiny.pl/71c8t
 
Odcinek drugi https://tiny.pl/71f1c
 
Odcinek trzeci https://tiny.pl/711gn
 
Odcinek czwarty https://tiny.pl/71l4n
 
Odcinek piąty https://tiny.pl/7148w
 
 
 
 
Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Kultura w sieci
 
 
 
 
 
 
 
 
Czerwiec - lipiec - sierpień 2020 r.
Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci; Animacja i edukacja kulturalna
 
"Polesie Zachodnie - Wilno - Wojna - Elbląg - Nowa Huta - inż. arch. Bolesław Tatarynowicz (1902-1981)"
 
 
 
 

Projekt wzbogaca współczesne badania nad tożsamością dziedzictwa Kresów i Nowej Huty, która choć liczy zaledwie 70 lat, należy do najbardziej wyrazistych i bogatych semantycznie przestrzeni Krakowa. Jej pierwszą tkanką społeczną, byli obywatele dawnych Kresów Wschodnich Rzeczypospolitej, którzy wnieśli w nią swoją wiedzę, doświadczenie i osiągnięcia. Projekt ten, polegający na wydobyciu materiałów z dostępnych źródeł, w szczególności z archiwów państwowych i prywatnych z okresu II RP i PRL dotyczących inż. arch. Bolesława Tatarynowicza, przeprowadzeniu badań, następnie digitalizacji dok. i ich upowszechnianiu, oprócz wartości edukacyjnej posiada walory w postaci uporządkowania rozproszonego dziedzictwa kulturowego. W ramach projektu opracuję pięć rozdziałów (teksty+zdjęcia), które będą dostępne na mojej stronie i publikowane od czerwca do sierpnia br.

XIII Międzynarodowy Dzień Archiwów (9 czerwca br. ) świętuję publikacją pierwszego rozdziału z projektu "Polesie Zachodnie - Wilno - Wojna - Elbląg - Nowa Huta - inż. arch. Bolesław Tatarynowicz (1902-1981)". Materiały do publikacji zebrałem dzięki życzliwości pracowników i pracownic archiwów w Polsce i na Litwie. Archiwa Państwowe, Archiwum Narodowe w Krakowie, Archiwum Państwowe w Warszawie, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wojskowe Biuro Historyczne, Politechnika Gdańska, Lietuvos centrinis valstybės archyvas - Lithuanian central state archives.

Zapraszam do pasjonującej lektury. 

Wstęp - ( więcej ) 

Rozdział 1. Dzieciństwo, młodość - Polesie Zachodnie w II RP -  ( więcej )

Rozdział 2. Wojna polsko - bolszewicka, edukacja i praca zawodowa - Wilno i okolice  - ( więcej )
 
Rozdział 3. Okupacja sowiecka i niemiecka, repatriacja do Polski - (więcej)
 
Rozdział 4. Budowniczy i nauczyciel - Elbląg (więcej)
 
Rozdział 4a. Budowa Pałacu Kultury i Nauki im. Józefa Stalina w Warszawie (więcej)
 
Rozdział 5. Praca zawodowa i pasje - Nowa Huta (więcej)
 
 
 
 
 
 
 
Maj 2020 r.
Kultura w sieci w dziedzinie: Animacja i edukacja kulturalna
 
Miło mi podzielić się informacją, że zostałem stypendystą MKiDN w ramach programu "Kultura w sieci". Mój projekt łączy pracę nad analizą materiałów archiwalnych z ich upowszechnianiem w formie tekstowej i audio-wizualnej w mediach społecznościowych. O szczegółach napiszę w najbliższym czasie.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Maj - 2020 r.
 
Od początku pandemii Zosia pracuje nad projektem fotograficznym w Grupa Mosaic i mniej więcej w połowie pracy nastąpił przełom gdy na zdjęciach o charakterze dokumentującym rzeczywistość pojawiły się postaci ze starych albumów rodzinnych.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kraków, 2020 r.,  autor Zofia Karnasiewicz
 
 
 

Eksplorując przestrzenie, zarówno zurbanizowane, jak i odludne, postanowiłam dokumentować resztki ludzkiej obecności, czyli śmieci. Są one nieocenionym źródłem wiedzy o nas samych, na ich postawie możemy dużo powiedzieć o poziomie i jakości naszego życia, jak również o mentalności „wyrzucaczy”.

Album XXI  "Kompozycje śmieciowe" - Zofia Karnasiewicz

Cały album dostępny jest pod linkiem. https://grupamosaic.pl/kompozycje-smieciowe 
Prace można przybliżyć, klikając na nie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kwiecień - 2020 r.
 

„Dziewczyna z Leicą” --  W niedzielę 5 sierpnia 2012 roku przyjechałem do Muzeum Narodowego w Krakowie na godzinę 12.00 – na specjalne zwiedzanie z kuratorką – Magdaleną Czubińską wystawy „Aleksander Rodczenko REWOLUCJA W FOTOGRAFII”.

 
 
 
 
Stoję w jednej z sal przed zdjęciem, które znane jest na całym świecie „Dziewczyna z Leicą” z 1934 roku. Wiele lat zadawałem sobie pytanie kim była dziewczyna i gdzie została sfotografowana ? 
 
( więcej )
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kwiecień - 2020 r.
 

W związku z pandemią koronawirusa młodzi są w obowiązku kontaktować się ze swoimi rodzicami, dziadkami, by seniorzy mieli pewność, że mają wsparcie. Ja Jerzy do mojej babci Warwary nie mogę zadzwonić, ale mogę ją przywołać we wspomnieniach.  

 

Warwara Timofiejewna Richert (1880-1968)
 
 

„Opowieść tej tak prawdziwą jak wiosna i tak pełną radosnych uśmiechów jak dzień, muszę z serdecznym żalem serca rozpocząć wspomnieniem zdarzeń bolesnych i smutnych. To co zdarzyło się przed rozpoczęciem naszej niezwykłej historii było nocą, smutkiem i śmiertelną przygodą, ponieważ serce moje drży jeszcze na wspomnienie tego, co się stało, opowiem krótko o wszystkim”. 

 
( więcej )
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Marzec - 2020 r.
 
Prezentacja wystawy fotograficznej pt. "Spojrzenie na morze w 100. rocznicę zaślubin Polski z Bałtykiem" Małgorzaty i Jerzego Karnasiewiczów w Prywatnej Galerii Fotografii w Prywatnym Ośrodku Medycyny Pracy w Świeciu.
 
 
 
 
Historia Pucka sięga pradziejów, czego dowodem są znajdujące się pod wodą w zakolu Zatoki Puckiej relikty wczesnosłowiańskiego portu z VII-XIV w. z umocnieniami nabrzeży, pozostałościami pomostów, wrakami łodzi klepkowych, drążonym czółnem i licznymi fragmentami ceramiki. Jest to najlepiej zachowane znalezisko potwierdzające tradycje portowe i umiejętności szkutnicze Słowian. Puck słynie także z odbywającego się tu od czasów średniowiecza odpustu św. Piotra i Pawła. Jest to jeden z ważniejszych dni w roku dla każdego Kaszuba, a zwłaszcza rybaka. Rybackie jednostki z Władysławowa, Juraty i Helu, mieszkańcy oraz turyści, mają możliwość uczestniczenia w morskiej pielgrzymce rybaków z Kuźnicy do Pucka. W porcie puckim stoi słup z flagą upamiętniający zaślubiny Polski z morzem dokonane przez gen. Józefa Hallera 10 lutego 1920 r. Puck długo pracował na miano bazy żeglarskiej. Inicjatywa budowy ośrodka sportów wodnych pojawiła się w 1934 r. Od 40 lat istnieje tu Harcerski Ośrodek Morski. Obecnie w Pucku na wodach Zatoki rozgrywane są liczne zawody żeglarskie i windsurfingowe rangi ogólnopolskiej, europejskiej a nawet światowej. A Zatoka Pucka uznawana jest  za jedno z najlepszych miejsce w Europie do uprawiania tak modnych obecnie sportów jak windsurfing i kitesurfing. 
 

Puck, 2007 r.,  foto Małgorzata Szymczyk-Karnasiewicz

 

 

O Jarosławcu krąży legenda, która niezbyt chlubnie świadczy o jego mieszkańcach. Otóż dawno temu z Rugii do Gdańska płynął trzymasztowy żaglowiec z najróżniejszymi towarami. Kiedy o zmierzchu nadciągnęła burza, załoga straciła orientację. Próbując uniknąć rozbicia o klifowe wybrzeże, statek skierował się na zachód, gdzie załoga dostrzegła zbawcze, jak się wydawało światło. Było to wielkie ognisko rozpalone przez mieszkańców  Jarosławca. Jednak nie była to pomoc, której tak bardzo potrzebowali żeglarze. Ogień sprowadził statek na mieliznę i wszyscy marynarze utonęli, a sprytni mieszkańcy zabrali następnego dnia z wraku bogate łupy. Mieszkańcy Jarosławia nie zostali przykładnie ukarani, gdyż według historyków takie przypadki nie były czymś odosobnionym. Główną atrakcją Jarosławca, obok latarni morskiej, jest malownicze wybrzeże klifowe. Gdy w 1842 r. przeprowadzono badania okazało się, że morze „zjada” średnio 55 cm klifu. Dlatego wybudowano betonową opaskę wzdłuż brzegu. W latach 80. XX w. rozbudowano ten system ochronny, zrzucono głazy i gwiazdobloki, dzięki czemu  morze nie wdziera się w głąb lądu. W czasach PRL-u Jarosławiec należał do tych miejscowości, do których przyjeżdżało się na zorganizowane wczasy do dużych ośrodków wypoczynkowych. Po chałupach rybackich nie pozostało ani śladu. Po sezonie, gdy z głównych ulic znikają już turyści, hula tu tylko wiatr i jedynie od czasu do czasu przemyka grupa dzieci z zielonej szkoły.

Jarosławiec, 2007 r., foto Jerzy Karnasiewicz

 

 

Ta wystawa to wybór zdjęć sepiowanych będących częścią projektu „Polska i Polacy na przełomie wieków” - pokazywaliśmy je we wschodniej i środkowej Ukrainie w dwunastu miastach przy współpracy oraz wsparciu finansowym Placówek Konsularnych RP i Ambasady Rzeczpospolitej Polski w Kijowie w latach 2008-2019 r.

Nasze fotografowanie morza zaczęło się w 1999 r. od wyprawy fotograficznej do Pucka. Kolejne wyjazdy między 2000 a 2001 r. realizowaliśmy już z naszą Zosią, w znanych portach; rybackich, jachtowych, żeglugi wielkiej, m.in.: we Władysławowie, Pucku, Szczecinie, a za przewodnika po Zatoce Puckiej mieliśmy Romana Drzeżdżona - kaszubskiego pisarza, poetę, satyryka i publicystę, pracownika Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko -Pomorskiej w Wejherowie.

Jesienią 2004 r., pokonaliśmy samochodem z naszym tatą, dziadkiem, teściem Adamem, blisko 150 kilometrów, od Mielna do Świnoujścia (zachodnia cześć wybrzeża polskiego Bałtyku). Zaglądaliśmy do każdej miejscowości, a dalej już piechotą wędrowaliśmy plażą, fotografując rozmaite elementy pejzażu: falochrony, fragmenty mola, konstrukcje i oczywiście kutry, bez których trudno wyobrazić sobie w ogóle nadmorski pejzaż. W większości znajdowaliśmy przycupnięte na plaży kutry (tam, gdzie kiedyś była przystań rybacka) w opłakanym stanie; przeżarte na wskroś rdzą, zdewastowane, albo też takie, na których pozostawiono dowody miłości, rysunki, graffiti. Ostatnią część zrealizowaliśmy na terenie Słowińskiego Parku Narodowego w 2007 r.

Małgorzata i Jerzy Karnasiewiczowie

 
 
 
 
- 2019 ( więcej )
 
- 2018 ( więcej )
 
- 2017 ( więcej )
 
- 2016 ( więcej )
 
- 2015 ( więcej )
 
- 2014 ( więcej )
 
- 2013 ( więcej )